Nya Elsäkerhetföreskrifter fr o m 1/12 2022
Den viktigaste förändringen är att föreningen i egenskap av fastighetsägare ska löpande kontrollera och dokumentera alla starkströmsanläggningar i enskilda lägenheter och lokaler. Föreningen kontrollerar elskåpen med jämna mellanrum. Ni som bor har ansvaret att rapportera (hyresgäster) eller se till att det blir åtgärdat (bostadsrättshavare) om ni upptäcker något inne i lägenheten.
Hantering av soprum!
Det har kommit oss i styrelsen tillkänna att hanteringen av sopor (framförallt pappersförpackningar, men även saker som inte hör hemma i våra soprum slängs i containrar för brännbart tex) inte sköts särskilt snyggt i området. Klagomål har kommit både från de boende i området och från Lundstams som sköter sophämtningen åt oss. Detta är självklart inte ok! Sophämtningen är en tjänst som vi köper in och det finns ordningsregler kring hur sopsorteringen ska skötas. Kartonger i alla storlekar ska plattas till och vikas ihop för att bättre rymmas i containern, som det är nu blir det fort överfullt så det väller över. Ingen trevlig syn varken för de som kommer för att lämna sina sopor eller för sophämtarna. Allt utöver brännbart, pappersförpackningar, plastförpackningar, glas, kompost SKA köras till återvinningscentralen!
Farligt avfall och batterier ansvarar man själv för att det kommer till återvinningscentralen. Batterier kan även lämnas på t ex ICA i deras återvinningsbox.
Det är heller inte okej att dumpa gamla möbler på området. Det är så tråkigt att vi som sköter oss måste städa efter er som inte gör det.
Ventilationen
Den obligatoriska ventilationskontrollen är i princip klar, återstår endast lite småfix i området. Viktigt är att ni alla har ventilationen i gång. Steg 1 på vredet är lämpligt när man är bortrest, steg 2 när man är hemma och steg 3 när man har gäster och är fler än vanligt i bostaden. Viktigt också att ni alla byter filtren när dessa delas ut på våren.
KATTER
Många i området upplever problem med katter som uträttar sina behov på altaner, under trappor och framför allt i barnens sandlådor.
Kattägare inom området ombeds att se efter sina katter, så blir det trevligare för oss alla!
eget underhåll m.m.
Ni som fått lov att bygga staket och altaner samt byta lampor på fasaden svarar själva för dess underhåll.
Ett tips gällande att minska drag från fönster att byta tätningslister.
Altaner med räcken och staket som man fått lov att sätta upp, där ansvarar ni själva för underhåll och målning. Det är en del i överenskommelsen att man får lov att göra förändringen. Staket och räcken ska målas med vit täcklasyr för att det ska bli enhetligt.
Ni behöver styrelsens skriftliga tillstånd för vissa åtgärder. Vilka framgår av bl a stadgarna. Fråga först innan ni gör något.
Brandvarnare
En vänlig påminnelse, när kollade ni era brandvarnare senast? Ta gärna för vana att kontrollera dessa regelbundet.
Tänk också på att inte förvara brandfarliga vätskor i garage och förråd, så klart inte inomhus heller!
För den som är ny i området, här kommer en liten checklista:
Registrera din e-postadress på: portal.simpleko.se så kommer informationen fram till dig.
Önskas garage eller parkering - ställ dig i kö genom att skicka ett mejl till: styrelsen@brfbrunfloviken.se (länk finns på första sidan)
Vid tillträdet ska du ha fått tre nycklar till lägenheten, en boknings cylinder till tvättstugan med två nycklar samt två nycklar till brevlådan. Saknar du något, kontakta i första hand säljaren.
Alla dokument finns nu inne i Portalen, såsom trivselregler, stadgar och årsredovisningar.
Våra brevlådor
Beställning av extra nycklar samt ersättningsnycklar görs och bekostas av den som bor på adressen det gäller. Beställ direkt frånwww.flexbox.se