Nya Elsäkerhetföreskrifter fr o m 1/12 2022


Den viktigaste förändringen är att föreningen i egenskap av fastighetsägare ska löpande kontrollera och dokumentera alla starkströmsanläggningar i enskilda lägenheter och lokaler.  Föreningen kontrollerar elskåpen med jämna mellanrum. Ni som bor har ansvaret att rapportera (hyresgäster) eller se till att det blir åtgärdat (bostadsrättshavare) om ni upptäcker något inne i lägenheten. 



 
 

Hantering av soprum!

Det har kommit oss i styrelsen tillkänna att hanteringen av sopor (framförallt pappersförpackningar, men även saker som inte hör hemma i våra soprum slängs i containrar för brännbart tex) inte sköts särskilt snyggt i området. Klagomål har kommit både från de boende i området och från Lundstams som sköter sophämtningen åt oss. Detta är självklart inte ok! Sophämtningen är en tjänst som vi köper in och det finns ordningsregler kring hur sopsorteringen ska skötas. Kartonger i alla storlekar ska plattas till och vikas ihop för att bättre rymmas i containern, som det är nu blir det fort överfullt så det väller över. Ingen trevlig syn varken för de som kommer för att lämna sina sopor eller för sophämtarna. Allt utöver brännbart, pappersförpackningar, plastförpackningar, glas, kompost SKA köras till återvinningscentralen!

Farligt avfall och batterier ansvarar man själv för att det kommer till återvinningscentralen. Batterier kan även lämnas på t ex ICA i deras återvinningsbox.

Det är heller inte okej att dumpa gamla möbler på området. Det är så tråkigt att vi som sköter oss måste städa efter er som inte gör det. 

HÖjning av avgifter fr o m 1/7 2024


Ekonomin i vår bostadsrättsförening präglas av en mängd faktorer som vi inte kan påverka, högre räntesatser på tre av lånen, inflation med kostnadsökningar på 8-10 % på fjärrvärme, el, sophämtning och vatten/avlopp. Det har säkert inte undgått någon att bostadsrättsinnehavare drabbas dubbelt av ränteökningar. Först och främst på de egna lånen och sedan i form av höjda avgifter för föreningens ökade räntekostnader. Vi i vår förening är inget undantag. Vi har fått ökade kostnader så att vi är tvungna att kraftigt höja avgifterna med 20 % från och med 1/7 2024.

Ventilationen

Den obligatoriska ventilationskontrollen är i princip klar, återstår endast lite småfix i området. Viktigt är att ni alla har ventilationen i gång. Steg 1 på vredet är lämpligt när man är bortrest, steg 2 när man är hemma och steg 3 när man har gäster och är fler än vanligt i bostaden. Viktigt också att ni alla byter filtren när dessa delas ut på våren. 


KATTER

Många i området upplever problem med katter som uträttar sina behov på altaner, under trappor och framför allt i barnens sandlådor. 

Kattägare inom området ombeds att se efter sina katter, så blir det trevligare för oss alla!


eget underhåll m.m.


Ni som fått lov att bygga staket och altaner samt byta lampor på fasaden svarar själva för dess underhåll. 

Ett tips gällande att minska drag från fönster att byta tätningslister. 

Altaner med räcken och staket som man fått lov att sätta upp, där ansvarar ni själva för underhåll och målning. Det är en del i överenskommelsen att man får lov att göra förändringen. Staket och räcken ska målas med vit täcklasyr för att det ska bli enhetligt. 

Ni behöver styrelsens skriftliga tillstånd för vissa åtgärder. Vilka framgår av bl a stadgarna. Fråga först innan ni gör något.


Brandvarnare

En vänlig påminnelse, när kollade ni era brandvarnare senast? Ta gärna för vana att kontrollera dessa regelbundet.

Tänk också på att inte förvara brandfarliga vätskor i garage och förråd, så klart inte inomhus heller!



D



 

Våra brevlådor

Beställning av extra nycklar samt ersättningsnycklar görs och bekostas av den som bor på adressen det gäller. Beställ direkt frånwww.flexbox.se